Як правильно брати участь у конкурсі стипендій?

Пам'ятайте: чим раніше Ви почнете збирати інформацію про цікаві Вамстипендіальні програми, тим більше Ваші шанси на успіх. Тому не тягніть до останнього дня, а намагайтеся почати процедуру якомога раніше.

Виберіть кілька програм, що представляють для Вас потенційний інтерес з точки зору Вашої спеціальності, і уважно їх вивчіть: ознайомитись з докладним описом кожної обраної програми, наприклад, відвідавши її сайт. Особливу увагу слід звернути на зміст програми (він має відповідати Вашим науковим інтересам і очікуванням) і на вимоги до вступників.

Як правило, шанси на отримання стипендії великі, якщо:

• Ви не міняєте кардинально свою спеціалізацію;

• у Вас відмінна академічна успішність;

• Ви володієте іноземними мовами на високому рівні;

• Ви пишете дипломну роботу або ведете дослідження з актуальних наукових тем;

• отримані в Європі знання сприятимуть розвитку культурних, економічних чи політичних відносин між європейськими країнами та Україною;

• Ви впевнені у своєму успіху.

Знайдіть на сайті вибраної програми або організації, що її пропонує, бланк заявки (applicationform), список необхідних документів і крайній термін подачі заявки. Уважно заповніть заявку чітким почерком.

Пам'ятайте: правильно оформлені документи – запорука вашого успіху.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ

1. Копія диплому про вищу освіту з вкладишем або академічна довідка про прослухані курси та отримані оцінки. Ці документи повинні бути переведені на іноземну мову та нотаріально засвідчені. Апостиль на ці документи ставити не потрібно (якщо не обумовлено інакше). На додаток до цих документів може знадобитися резюме вашої дипломної роботи (його переклад).

2. CV (резюме): ваша контактна інформація, короткі відомості про здобуту освіту, професійний досвід, знання іноземних мов і т.п. Зазвичай вимоги до складання CV представлені на сайті програми. В іншому випадку ви можете звернутися до будь-якої пошукової системи в мережі Інтернет із запитом «Як писати резюме / як писати CV». Слід критично підійти до результатів пошуку і вибрати той варіант, який вам більше підходить. Необхідно мати на увазі, що:

• прізвище та ім'я в іноземній версії резюме повинні бути вказані так, як вони написані в Вашому закордонному паспорті;

• адресу рекомендується писати транслітерацією;

• при написанні Вашого номера телефону не забудьте вказати код країни та код міста, в якому Ви живете;

• у графі «Nationality» вкажіть Ваше громадянство, а не національність;

• рекомендується створити спеціальну коректну адресу електронної пошти для спілкування з організаціями, що пропонують стипендії, і вказати його в резюме.

Пам'ятайте, що правильно зазначена інформація дозволить журі зв'язатися з Вами і уточнити, що його цікавлять. Не перевантажуйте резюме незначними деталями: вказуйте ту інформацію, яка може представити Вас з кращого боку і відповідає вимогам до кандидата на стипендію.

3. Есе (мотиваційний лист). Цьому документу відбіркова комісія надає великого значення. Стандартний розмір есе – приблизно 500 слів. Як правило, мотиваційний лист складається з короткого вступу («Шановні пані та панове, я хотів би представити мою кандидатуру на ...»), двох основних частин і висновку ("Дякую Вам за розгляд моєї кандидатури ...»). У першій частині рекомендується вказати свої академічні та/або професійні досягнення, у другій – логічно перейти безпосередньо до мотивацій:

• чому Ви хочете вчитися у вибраній країні / ВНЗ;

• що конкретно Ви хочете вивчати;

• як / де Ви хочете застосувати отримані знання (професійний проект) та інше.

Якщо резюме – це короткий опис Вашого навчання, досвіду роботи і знання іноземних мов, то мотиваційний лист покликане показати Ваше вміння пояснювати, розмірковувати, переконувати і приводити аргументи. При його написанні не рекомендується копіювати кліше, знайдені в мережі Інтернет. Воно повинно бути індивідуально, і за ним повинна проглядатися Ваша особистість.

4. Офіційне підтвердження знання іноземної мови, наприклад, IELTS чи TOEFL для англійської мови, TCF / DELF / DALF для французької та т.п.

5. Рекомендації від викладачів з профільних предметів (одна або дві). Рекомендації повинні бути переведені на іноземну мову, підписані викладачем із зазначенням його вчених ступенів, контактного телефону та адреси електронної пошти.

6. Копія закордонного паспорта з достатнім терміном дії (тобто паспорт повинен бути дійсний ще 3 місяці після запланованої дати закінчення вашого перебування в європейській країні).

7. Інші важливі документи: підтвердження професійних стажувань, участі і перемоги в наукових олімпіадах тощо

Залиште собі копії всіх висланих для участі в конкурсі документів.

СПІВБЕСІДА

Участь у конкурсі на деякі типи стипендій передбачає проходження співбесіди з журі. Зазвичай вважається, що якщо Вас запросили на співбесіду, то перший етап конкурсу Ви пройшли. Як успішно пройти співбесіду? Ось деякі рекомендації:

• Подбайте про коректний зовнішній вигляд, будьте привітні і ввічливі.

• Візьміть з собою копії всіх документів, головні з яких – резюме та мотиваційний лист.

• Будьте готові відповісти на будь-яке питання про Вашенавчання, роботу, наукові дослідження і плани на майбутнє (професійний проект), про які Ви писали в резюме і мотиваційному листі.

• Будьте готові відповісти на питання про Ваші переваги і недоліки.

Якщо відбіркова комісія, розглянувши Вашу кандидатуру, вирішить, що Ви гідні отримання стипендії, Вам надішлють офіційне повідомлення за вказаною Вами в резюме адресою. Отримавши його, необхідно звернутися в консульство або візовий центр країни майбутнього навчання та подати заяву на отримання візи. Необхідно мати на увазі, що процедура отримання візи може зайняти багато часу. Рекомендується заздалегідь уточнити інформацію про порядок і строк отримання візи.